Pierwszy raz spotkany na żywo, zobaczony na własne oczy śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ na pikniku lotniczym Świdwin 2012. Ciekawa maszyna - do tej pory widziałem Mi-2 i Eurocoptery służące odpowiednio w służbach Policji i ratownictwa medycznego - ten wielkolud przy nich prezentował się naprawdę "bogto".
Śmigłowce Mi-14PŁ przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo - okrętowych grup poszukiwawczo - uderzeniowych. Przystosowane są również do współdziałania z uderzeniowymi okrętami rakietowymi poprzez wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest zaopatrzona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe. Mi-14PŁ są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, łączności i pilotażowo - nawigacyjne. Zostały także przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90.
Dane techniczne:
- załoga: 4 osoby
- długość: 25,31 metra
- szerokość: 3,8 metry
- wysokość: 5,32 metra
- masa: 11750 kg
- prędkość maksymalna: 230 km/h
- pułap praktyczny: 3500 metrów
Śmigłowce Mi-14 są używane przez lotnictwo Marynarki Wojennej. W 1981 zakupiono 6, a w 1983 dalsze 6 śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ (numery seryjne A1001-A1012), używane początkowo w składzie 16. Pułku Lotnictwa Specjalnego MW w Darłowie. Następnie w 1984 zakupiono 4 śmigłowce ratownicze Mi-14PS (numery seryjne A1013-A1016). Utracono w wypadkach 2 śmigłowce Mi-14PŁ (nr A1006 w 1983 i A1004 w 1994) oraz 2 śmigłowce Mi-14PS (A1015 w 1987 i A1014 w 1988). W 1990 dokupiono ostatni piąty Mi-14PS (nr 75137).
W związku ze zmniejszeniem stanu śmigłowców ratowniczych, czasowo do pełnienia zadań ratowniczych przystosowano jeden Mi-14PŁ (nr A1003), Mi-14PŁ, ze wciągarką oraz kompletem noszy i tratw, lecz używany głównie do szkolenia oraz jako maszyna rezerwowa[1]. W 1996 ze śmigłowca tego usunięto wyposażenie ratownicze, przywracając go do wersji PŁ. W latach 2008-2010 wycofano wszystkie trzy Mi-14PS z uwagi na zużycie i wyczerpanie resursu (z nalotem ok. 3000 godzin każdy). W związku z potrzebą posiadania ciężkich śmigłowców ratowniczych, w latach 2010 i 2011 ukończono przebudowę dwóch Mi-14PŁ do wersji poszukiwawczo-ratowniczej oznaczonej Mi-14PŁ/R (nry A1009 i A1012), wyposażonej m.in. w zewnętrzną wyciągarkę SŁP-350 o udźwigu 300 kg.
A tak przedstawia się Mi-14PŁ w starcie i w locie:
We wpisie zaczęrpnięto informacje ze stron
Marynarki Wojennej RP oraz
wikipedii i tam można znaleźć więcej informacji odnośnie śmigłowca do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ i pochodnych.
0 komentarze:
Prześlij komentarz