About

22 lipca 2012

Śmigłowiec ZOP Mi-14PŁ

Pierwszy raz spotkany na żywo, zobaczony na własne oczy śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ na pikniku lotniczym Świdwin 2012. Ciekawa maszyna - do tej pory widziałem Mi-2 i Eurocoptery służące odpowiednio w służbach Policji i ratownictwa medycznego - ten wielkolud przy nich prezentował się naprawdę "bogto".
Śmigłowce Mi-14PŁ przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo - okrętowych grup poszukiwawczo - uderzeniowych. Przystosowane są również do współdziałania z uderzeniowymi okrętami rakietowymi poprzez wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest zaopatrzona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe. Mi-14PŁ są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, łączności i pilotażowo - nawigacyjne. Zostały także przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90.
Dane techniczne:
  • załoga: 4 osoby
  • długość: 25,31 metra
  • szerokość: 3,8 metry
  • wysokość: 5,32 metra
  • masa: 11750 kg
  • prędkość maksymalna: 230 km/h
  • pułap praktyczny: 3500 metrów
Śmigłowce Mi-14 są używane przez lotnictwo Marynarki Wojennej. W 1981 zakupiono 6, a w 1983 dalsze 6 śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ (numery seryjne A1001-A1012), używane początkowo w składzie 16. Pułku Lotnictwa Specjalnego MW w Darłowie. Następnie w 1984 zakupiono 4 śmigłowce ratownicze Mi-14PS (numery seryjne A1013-A1016). Utracono w wypadkach 2 śmigłowce Mi-14PŁ (nr A1006 w 1983 i A1004 w 1994) oraz 2 śmigłowce Mi-14PS (A1015 w 1987 i A1014 w 1988). W 1990 dokupiono ostatni piąty Mi-14PS (nr 75137).
W związku ze zmniejszeniem stanu śmigłowców ratowniczych, czasowo do pełnienia zadań ratowniczych przystosowano jeden Mi-14PŁ (nr A1003), Mi-14PŁ, ze wciągarką oraz kompletem noszy i tratw, lecz używany głównie do szkolenia oraz jako maszyna rezerwowa[1]. W 1996 ze śmigłowca tego usunięto wyposażenie ratownicze, przywracając go do wersji PŁ. W latach 2008-2010 wycofano wszystkie trzy Mi-14PS z uwagi na zużycie i wyczerpanie resursu (z nalotem ok. 3000 godzin każdy). W związku z potrzebą posiadania ciężkich śmigłowców ratowniczych, w latach 2010 i 2011 ukończono przebudowę dwóch Mi-14PŁ do wersji poszukiwawczo-ratowniczej oznaczonej Mi-14PŁ/R (nry A1009 i A1012), wyposażonej m.in. w zewnętrzną wyciągarkę SŁP-350 o udźwigu 300 kg.
A tak przedstawia się Mi-14PŁ w starcie i w locie:
We wpisie zaczęrpnięto informacje ze stron Marynarki Wojennej RP oraz wikipedii i tam można znaleźć więcej informacji odnośnie śmigłowca do zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ i pochodnych.
Lokalizacja: Świdwin, Polska

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Labels'y

Amethyst Amsterdam an2 architektura arkońska arkoński Armii Audi Auto Union balon Baltivia bamberka bosman express brama bratek Bukowa bukowiec Bukowo bulwar burza chmury Chojna Cmentarz Cmentarz Centralny css-13 Czarna Perła Dar Młodzieży Delfin DKW dni morza dom dromader dworzec dziwnów EC135 elewator Eurocopter Euroferry Brindisi Fiat fontanna Ford gartz Gaudamus gołąb grobowiec grzyby Haken Halicz hegemann II helikopter Honda inż Stanisław Łęgowski Isar Highway Jasne Błonia jezioro kałuża Kaman kamienica Kapitan Kolberger kolej komar Konstal kopiec kos kościół kot krajobraz księżyc kukułowo kwiaty lapidarium las leśniczówka locknitz locknitzer lokomotywa lotniczy łąka łęknica Łękno mała masowiec Mazovia Mercury Mi-14 Mi-2 Międzyzdroje Mig-29 Mir morze Most Długi Nawigator XXI niebo Odra okrzeja owady parowóz pesa Petersburg pies piknik piorun PKP pks planeta plaża podbrzezie pogłębiarka Pogodno polesie Police Polonia pomnik port Portowa Poznań prom Przygodna przystanek PT 47 ptak quistorpa Radzieckiej rail Ratownik rower ruiny Rybacka rynek Saba samolot Seasprite SH-2G sienkiewicz Skania słońce SP-HXG SP-HXH SP-HXU spsk1 sroka stacja Stare Miasto Stargard Szczeciński Starówka statek station Stepnica stettiner struga Su-22 Super Suzuki swing Szczecin szczecińska szczeciński szpital szybowiec śmigłowiec świdwin Świnoujście tolkien tor tramwaj Trasa Zamkowa Trzebież tulipan turzyn ulica unii lubelskiej Viscaria Wały Chrobrego Wawel wielkopolska Wierzbak wiewiórka wieża Wisełka wodolot wola okrzejska Wolin wyrzutnie Wyspa Pucka Yakovlev zachód słońca zajezdnia Zalesie Zalew Szczeciński zamek Żołnierzy

Blogroll

BTemplates.com

Mig-29 Świdwin 2012

Pozwolę sobie powrócić do pikniku lotniczego w Świdwinie. Były śmigłowce wojskowe to czas podrzucić trochę samolotów wojskowych. Na pierwszy ogień pójdzie Mig-29 którego zobaczyłem pierwszy raz z tak bliskiej

Isar Highway

W pewne niedzielne sierpniowe popołudnie korzystając z ładnej pogody i ochoty wypicia małego piwka udaliśmy się jak zwykle w takich chwilach do Trzebieży. Tu siedząc pod elementem nawigacyjnym (a raczej u jego stóp)

Szczeciński piknik lotniczy 2012

Miałem wczoraj okazję skorzystać z zaproszenia Aeroklubu Szczecińskiego na tytułowy Szczeciński Piknik Lotniczy na lotnisku w Dąbiu. Swego czasu byliśmy tam razem z królową na bodajże 60-cio leciu aeroklubu. Podobało się.

M/f Polonia w Świnoujściu

Mimo bardzo nieciekawej pogody na powitanie Świnoujścia postanowiliśmy dostać się koło "wiatraka" na cyplu wyjścia w morze z portu. Opłacało się tam pójść bo i pogoda się w tym miejscu zmieniła diametralnie i

Świdwin w kilka godzin cz.1

Szybkie raz, dwa, trzy i ... padło tej soboty na: Świdwin [z niemiecka Schivelbein]. Jest to miasto i gmina w północno-zachodniej Polsce, w woj. zachodniopomorskim; jest siedziba powiatu świdwińskiego,

Hegemann II - pogłębiarka

Miałem okazję pooglądać pracę tytułowej pogłębiarki ssąco-nasiębiernej Hegemann II podczas prac przy pogłębianiu wejścia do portu w Dziwnowie. Kilka tygodni wcześniej widziałem ją chwilę w Trzebieży ale tam